Direct persoonlijk contact
met een van onze reisspecialisten.
Bekijk highlights op kaart
Laos Highlights, onuitwisbare indrukken
Aan highlights geen gebrek in Laos, zeker als u zich wat meer verdiept in het land. We helpen u daarom graag op weg. De onbetwiste nummer 1 op het lijstje is Luang Prabang, de oude koningsstad met tempels en paleizen. Super sfeervol en nog altijd relaxed. U kunt er met gemak een week verblijven.
Vientiane, de hoofdstad van Laos, wil imponeren met haar onmetelijk grote pleinen. Laos heeft daarnaast veel natuurschoon. Denk aan de steile karstbergen rond Vang Vieng, het Bolavenplateau, de bergen op de grens met China en de duizend eilanden in de Mekong in het zuiden van Laos.
Laos is een lappendeken van diverse volkeren en stammen. Veel inwoners leven een traditioneel leven op het platteland, waar de verschillende bevolkingsgroepen herkenbaar zijn aan hun klederdrachten. Kennismaken met deze diversiteit is een highlight op zich.
Vientiane, de hoofdstad van Laos, wil imponeren met haar onmetelijk grote pleinen. Laos heeft daarnaast veel natuurschoon. Denk aan de steile karstbergen rond Vang Vieng, het Bolavenplateau, de bergen op de grens met China en de duizend eilanden in de Mekong in het zuiden van Laos.
Laos is een lappendeken van diverse volkeren en stammen. Veel inwoners leven een traditioneel leven op het platteland, waar de verschillende bevolkingsgroepen herkenbaar zijn aan hun klederdrachten. Kennismaken met deze diversiteit is een highlight op zich.
4000 eilanden: Si Phan Don
In het uiterste zuiden van Laos waar de machtige Mekong in Cambodja overgaat, loopt de rivier in de breedste waterval van Azië uit. Dit gebied heet Si Phan Don, de 4000 Eilanden. Tijdens de regentijd zwelt de Mekong hier tot een stroom van wel 14 kilometer breed. Er is een verval in de rivier, dus men spreekt hier van een waterval, al zijn het hier natuurlijk niet de Niagara watervallen. Na de regentijd vallen er honderden rotsen en zandbanken droog in dit gebied. Vandaar de naam de 4000 eilanden.
Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Don Khong eiland
Het grootste permanente eiland is Don Khong, dat circa 8 kilometer bij 18 kilometer meet. Don Khong is het rustigste eiland van de 4000 Eilanden. Geniet van de rust en ga heerlijk relaxed een boek lezen met uitzicht op de Mekong. Er zijn een paar dorpjes op het eiland waar de boeren leven die de rijstvelden rondom bewerken. Stap op de fiets en verken het eiland, de kleine dorpjes, de lokale tempels en de vissersbootjes langs de rivier. Of sta vroeg op voor de Muang Khong markt met vooral vis, gevogelte en andere producten van het land. De markt begint al vroeg om half 5 en duurt tot circa 7 uur 's ochtends.
Verder stroomafwaarts richting de grens met Cambodja liggen de eilanden Don Det en Don Khon, die via een brug met elkaar verbonden zijn. Beide eilandjes zijn populair bij rugzakreizigers. Vooral Don Det heeft het imago van het nieuwe hippie party eiland van Laos. Waar Don Det vooral populair is onder jonge backpackers vanwege de levendige sfeer, biedt Don Khon juist een meer ontspannen alternatief.
Verder stroomafwaarts richting de grens met Cambodja liggen de eilanden Don Det en Don Khon, die via een brug met elkaar verbonden zijn. Beide eilandjes zijn populair bij rugzakreizigers. Vooral Don Det heeft het imago van het nieuwe hippie party eiland van Laos. Waar Don Det vooral populair is onder jonge backpackers vanwege de levendige sfeer, biedt Don Khon juist een meer ontspannen alternatief.

Bolaven Plateau
In het zuiden van Laos hoog boven de Mekong rivier ligt het Bolaven Plateau, bekend om zijn natuurschoon, koele klimaat en de minderheden gemeenschappen. De grootste minderheid heet de Laven, en Bolaven, dit betekent 'Huis van de Laven'. Andere etnische minderheden die de vlakte hun thuis noemen, zijn de Alak, de Katu, de Tahoy en de Suay. Het waren echter 2 andere groepen die in de 20e eeuw hun blijvende sporen op het Bolaven Plateau zouden nalaten: de Fransen en de Amerikanen. Franse landbouwers startten begin 20e eeuw met de aanplant van bananen, rubber en koffie op een schaal die de Laven en andere etnische groepen nooit konden evenaren. De Amerikanen bombardeerden dit gebied eind jaren ‘60. De Verenigde Staten en Noord-Vietnam wilden koste wat kost dit gebied, zo pal naast Zuid-Vietnam, onder controle hebben. De Ho-Chi-Minh-trail, de bevoorradingslijnen van het Noord-Vietnamese leger en de Vietcong (de communistische guerrillabeweging) liepen namelijk van noord naar zuid door Laos. De hoogvlakte is ondanks alle bombardementen, vandaag de dag nog steeds een belangrijk landbouwgebied. Veel niet geëxplodeerde (cluster)bommen zijn opgeruimd, een operatie die tot op de dag vandaag nog steeds voortduurt, mede met financiële steun van de Verenigde Staten. Handige plaatsen in het Bolaven Plateau om trips naar watervallen, trekkings naar minderhedendorpen, of tochten op de motorfiets te maken zijn Paksong, de “Stad van de Koffie” en backpackerstadje Tat Lo.

Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Champasak
Champasak is de naam van de provincie, de gelijknamige stad en de tempel. De meest zuidelijke provincie in Laos heet Champasak met als hoofdstad Pakse, gelegen aan de Mekong. De meeste bezoekers passeren Pakse slechts op weg naar het noorden van Laos, onderweg naar Thailand of verder naar Cambodja in het zuiden. De provinciestad Champasak is aangenamer om te verblijven met zijn houten huizen, Franse koloniale gebouwen en zijn rustige tempo. Voornaamste bezienswaardigheid is de nabije tempel Wat Phu Champasak. Sinds 2001 is de tempel bijgeschreven op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De tempel samen met andere Khmer ruïnes is kleiner dan de Angkor Wat. Het is echter de prachtige omgeving en de locatie met op de achtergrond groene bergtoppen van 1400 meter hoog die een bezoek aan deze tempel tot een hoogtepunt maken. Neem rustig de tijd om het complex te bekijken op deze unieke plek. Historische bronnen meldden dat er al sinds de 5e eeuw op deze plek een tempel heeft gestaan. Archeologisch onderzoek en herstelwerkzaamheden duren nog steeds voort in en om Wat Phu Champasak. Er liggen nog vele Khmer ruïnes verspreid rondom de tempel. Een antieke weg verbond Champasak ooit met de Angkor Wat, verder zuidwestelijk gelegen in Cambodja.

Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Luang Prabang
Het eerste wat u ziet van deze oude koningsstad, is een gouden stupa op de heuvel midden in het centrum. Welkom in Luang Prabang! Boven op de 100 meter hoge Phu Si-heuvel schittert de stupa in het zonlicht. Deze stupa, onderdeel van de That Chomsi-tempel, vormt een bekend oriëntatiepunt in de stad.
Luang Prabang is de oudste stad van het land en staat sinds 1995 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Met zijn prachtig geconserveerde binnenstad is het de belangrijkste toeristische trekpleister van Laos. Vrijwel iedereen die het land voor het eerst bezoekt, reist naar Luang Prabang. De stad ligt op een langgerekt schiereiland, precies op de plek waar de zijrivier Nam Khan uitmondt in de Mekong. Dankzij de geïsoleerde ligging in het bergachtige noorden van Laos is het centrum goed bewaard gebleven.
Het historische centrum is eenvoudig te voet te verkennen. Naast het voormalige Koninklijk Paleis vindt u hier meer dan dertig historische tempels. Slenter door de stad of huur een fiets. Behalve monumenten ziet u ook prachtige traditionele houten huizen en Franse koloniale villa’s. Alle historische gebouwen in Luang Prabang zijn beschermd erfgoed. Ze worden zorgvuldig gerestaureerd en goed onderhouden. Strenge bouwvoorschriften schrijven voor dat nieuwe gebouwen niet hoger mogen zijn dan drie etages. Zo blijft het historische en culturele karakter van de stad behouden – niet alleen voor toeristen, maar ook voor de Laotianen zelf.
Logeren in een traditioneel huis of een villa met tuin? In Luang Prabang kan het allemaal. Er zijn prachtige, kleinschalige hotels te vinden – zowel in de binnenstad als langs de oever van de Mekong, vaak met schitterend uitzicht. Voor zo'n kleine stad biedt Luang Prabang een verrassend ruime keuze aan overnachtingsmogelijkheden, van eenvoudige toeristenklasse tot luxe 4- en 5-sterrenhotels.
Luang Prabang is de oudste stad van het land en staat sinds 1995 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Met zijn prachtig geconserveerde binnenstad is het de belangrijkste toeristische trekpleister van Laos. Vrijwel iedereen die het land voor het eerst bezoekt, reist naar Luang Prabang. De stad ligt op een langgerekt schiereiland, precies op de plek waar de zijrivier Nam Khan uitmondt in de Mekong. Dankzij de geïsoleerde ligging in het bergachtige noorden van Laos is het centrum goed bewaard gebleven.
Het historische centrum is eenvoudig te voet te verkennen. Naast het voormalige Koninklijk Paleis vindt u hier meer dan dertig historische tempels. Slenter door de stad of huur een fiets. Behalve monumenten ziet u ook prachtige traditionele houten huizen en Franse koloniale villa’s. Alle historische gebouwen in Luang Prabang zijn beschermd erfgoed. Ze worden zorgvuldig gerestaureerd en goed onderhouden. Strenge bouwvoorschriften schrijven voor dat nieuwe gebouwen niet hoger mogen zijn dan drie etages. Zo blijft het historische en culturele karakter van de stad behouden – niet alleen voor toeristen, maar ook voor de Laotianen zelf.
Logeren in een traditioneel huis of een villa met tuin? In Luang Prabang kan het allemaal. Er zijn prachtige, kleinschalige hotels te vinden – zowel in de binnenstad als langs de oever van de Mekong, vaak met schitterend uitzicht. Voor zo'n kleine stad biedt Luang Prabang een verrassend ruime keuze aan overnachtingsmogelijkheden, van eenvoudige toeristenklasse tot luxe 4- en 5-sterrenhotels.
Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Wat Xieng Thong tempel
De historische binnenstad van Luang Prabang telt maar liefst meer dan 30 tempels. Allemaal te herkennen aan de glimmende gouden daken. De meeste tempels en kloosters vindt u in het noordelijke deel van het schiereiland, begrensd door de Mekong rivier en de Nam Khan rivier. Dwaal hier door de straten, van de ene rivierkade naar de andere rivierkade, van de Mekong naar de Nam Khan en weer terug. Bewonder de mooiste façades, stupa’s, tuinen en villa's. Loop een tempel binnen (let er wel op dat uw schouders en benen bedekt zijn) en neem een moment van rust en bezinning. Wie 's ochtends vroeg gaat wandelen, komt zeker monniken tegen in hun oranje gewaden.
De bekendste en mooiste tempel van de stad is de Wat Xieng Thong. Deze tempel vindt u in het noorden van het centrum. Ons advies: kom heel vroeg of juist laat in de middag. Zo mijdt u de drukte. Wat Xieng Thong is in de loop der eeuwen uitgebreid en gerestaureerd. De centrale gebedshal, de 'sim', is het mooiste deel van de tempel. De ‘sim’ stamt uit 1560. U herkent de ‘sim’ aan het verspringende dak met 3 lagen. Er is een schitterend mozaïek van de “Boom des Levens” aan de westelijke buitenkant van deze hal. Let ook op de olifantenhoofden en de met bladgoud versierde houten gevel. Er zijn kleine paviljoenen met beelden, omgeven door bloemenperken, gedecoreerd met fijne schilderingen en mozaïeken van blauwe fakkels. Voor deze tempel moet u een entreeticket kopen. Andere tempels mag u (gratis) binnenlopen.
De bekendste en mooiste tempel van de stad is de Wat Xieng Thong. Deze tempel vindt u in het noorden van het centrum. Ons advies: kom heel vroeg of juist laat in de middag. Zo mijdt u de drukte. Wat Xieng Thong is in de loop der eeuwen uitgebreid en gerestaureerd. De centrale gebedshal, de 'sim', is het mooiste deel van de tempel. De ‘sim’ stamt uit 1560. U herkent de ‘sim’ aan het verspringende dak met 3 lagen. Er is een schitterend mozaïek van de “Boom des Levens” aan de westelijke buitenkant van deze hal. Let ook op de olifantenhoofden en de met bladgoud versierde houten gevel. Er zijn kleine paviljoenen met beelden, omgeven door bloemenperken, gedecoreerd met fijne schilderingen en mozaïeken van blauwe fakkels. Voor deze tempel moet u een entreeticket kopen. Andere tempels mag u (gratis) binnenlopen.
Phu Si heuvel
U kunt er niet omheen, en u zag hem al van ver toen u de stad kwam binnenrijden: midden in het centrum ligt pontificaal de Phu Si heuvel. De 'Wonderbaarlijke Berg' domineert het centrum van de stad. Het biedt prachtig zicht over de stad, het Koninklijk Paleis, de Mekong rivier en de weelderig groene overkant. Wacht tot het eind van de dag als de temperaturen wat gezakt zijn met het beklimmen van deze 100 meter hoge heuvel. U bent niet de enige die de wandeling omhoog gaat maken voor het weidse uitzicht en de zonsondergang (circa 18.00 uur gaat de zon onder). Een steile trap met 329 treden leidt omhoog naar de top. 's Avonds is de gouden 24 meter hoge stupa van de tempel That Chomsi verlicht. Vroeger stonden de hellingen van de Phu Si heuvel vol met tempels, die helaas niet allemaal meer overeind staan.
Markt Thanon Sisavangvong
Elke avond wordt de hoofdstraat Thanon Sisavangvong afgezet voor de beroemde avondmarkt. Weer of geen weer, de stalletjes van de markt worden hier elke avond opgezet. Het is altijd druk en er wordt veel onderhandeld over de handelswaar. Etnische kleding, handtassen, sieraden van zilver, souvenirs, zijden sjaals, wandkleden, schoenen, keramiek, bamboe en papieren objecten: dit is de plek om mooie souvenirs en cadeaus te vinden. Veel handwerk producten worden gemaakt door etnische minderheden die in de omliggende bergdorpen wonen, zoals de Hmong, Yao en Thai. Deze avondmarkt is voor hen de plek om hun waren te verkopen. Bent u overdag in Luang Prabang en heeft u geen tijd om naar de avondmarkt te gaan: er zijn ook veel galeries en antiekwinkels in het centrum van de stad te vinden.
Op een groot terrein aan het begin van de Thanon Sisavangvong is eveneens elke avond een grote eetmarkt met veel kramen en tafels met zitbanken. Een uitstekende plek om in de openlucht te eten voordat of nadat u op de avondmarkt heeft gestruind. Er is zowel Laotiaans, ander oosters of westers eten te vinden tegen betaalbare prijzen. Het kan hier druk zijn. Links van het podium waar dansen of ander entertainment wordt opgevoerd, is een trap omhoog naar nog meer tafels en eetstalletjes.
Authentieker dan de avondmarkt is de gewone dagmarkt in een zijstraat aan het begin van Thanon Sisavangvong. Overdag doen de inwoners hier hun boodschappen. Niets leuker dan zo’n kleurrijke markt waar ze van alles verkopen. De vers sector van zo’n markt met tropisch fruit en kleurrijke groenten is een lust voor het oog en de camera. Natuurlijk zijn er ook diverse eetstalletjes; voor authentiek Laotiaans streetfood is het niet nodig om te wachten op de avondmarkt.
Op een groot terrein aan het begin van de Thanon Sisavangvong is eveneens elke avond een grote eetmarkt met veel kramen en tafels met zitbanken. Een uitstekende plek om in de openlucht te eten voordat of nadat u op de avondmarkt heeft gestruind. Er is zowel Laotiaans, ander oosters of westers eten te vinden tegen betaalbare prijzen. Het kan hier druk zijn. Links van het podium waar dansen of ander entertainment wordt opgevoerd, is een trap omhoog naar nog meer tafels en eetstalletjes.
Authentieker dan de avondmarkt is de gewone dagmarkt in een zijstraat aan het begin van Thanon Sisavangvong. Overdag doen de inwoners hier hun boodschappen. Niets leuker dan zo’n kleurrijke markt waar ze van alles verkopen. De vers sector van zo’n markt met tropisch fruit en kleurrijke groenten is een lust voor het oog en de camera. Natuurlijk zijn er ook diverse eetstalletjes; voor authentiek Laotiaans streetfood is het niet nodig om te wachten op de avondmarkt.
Uit eten
Luang Prabang is bekend om zijn vele mooie restaurants. Er is voor elke portemonnee wel wat te vinden. Van eten op straat, op de avond- of dagmarkt, in gezellige restaurants tot exclusieve ‘fine dining’. Er is Laotiaans eten, maar ook andere oosterse keukens, zoals de Thaise, Chinese, Japanse en Koreaanse keuken. En natuurlijk de Franse keuken, al moet u hier zeker meer geld voor uit trekken. Vooral in de 5* hotels zijn deze chique eetgelegenheden. Dineren op een terras aan de Mekong rivier hoeft niet prijzig te zijn, er zijn volop restaurants te vinden langs de rivier. Ook aan de zijrivier Nam Khan zijn goede zaken te vinden in mooi gerestaureerde koloniale panden, sommige met terras. Wie graag nog wil doorzakken tot in de kleine uurtjes kan terecht in bars of cafés aan de rivier.
Wellness
Thailand en Bali spannen elkaar naar de kroon voor de titel “Beste Spa en Wellness bestemming in Azië”. Luang Prabang is zeker een goed alternatief met zijn vele spa’s en wellness centers. Alle soorten massages, manicure, pedicure en aromatherapie worden aangeboden in deze spa’s. Deze zijn vaak in
5-sterren hotels en resorts te vinden. Sommige van deze hotels bieden gunstige pakketten aan in combinatie met een verblijf in het hotel. Er is ook aanbod in lokale kleine spa's en massagesalons tegen veel lagere prijzen. Wie op zoek is naar yogaklassen en meditatiesessies, komt ook aan zijn trekken in Luang Prabang.
5-sterren hotels en resorts te vinden. Sommige van deze hotels bieden gunstige pakketten aan in combinatie met een verblijf in het hotel. Er is ook aanbod in lokale kleine spa's en massagesalons tegen veel lagere prijzen. Wie op zoek is naar yogaklassen en meditatiesessies, komt ook aan zijn trekken in Luang Prabang.
Hortus Botanicus
Aan de overkant van de Mekong rivier is in 2016 de eerste botanische tuin van Laos geopend. Groots in opzet op 2 hectare land, zijn er onder meer 200 boomsoorten in het arboretum (bomentuin) te vinden, en aparte tuinen voor 100 gembersoorten, orchideeën, bamboe en palmbomen. Echter, de tuin is tijdelijk gesloten. Helaas kwam de tuin door de coronapandemie in financiële problemen door het totaal wegvallen van bezoekers. Het management van de tuin verwachtte eind 2024 weer open te gaan voor bezoekers, maar de heropening is vooralsnog uitgesteld. Vóór corona toesloeg in Laos, kostte de toegang inclusief een bootticket voor de tocht naar de overkant US$ 25. Prijzig maar bezoekers genoten van een prachtige dagexcursie, en steunden zo een mooi en uniek initiatief. Houd de website in de gaten. https://www.pha-tad-ke.com/
UXO informatiecentrum
Zowel in Luang Prabang als in Vientiane vindt u een informatiecentrum over UXO, oftewel Unexploded Ordnance: niet-ontplofte bommen. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld – iets wat maar weinig mensen weten. Het land ligt er helaas nog steeds vol mee. In dit centrum leert u meer over de geheime bombardementen met Amerikaanse bommen op Laos tijdens de Vietnamoorlog. Het communistische Noord-Vietnam legde bevoorradingsroutes aan naar Zuid-Vietnam om de Vietcong en eigen troepen te steunen. Deze routes, bekend als de Ho-Chi-Minhtrail, liepen door het oosten en zuiden van Laos en Cambodja, om zo Amerikaanse troepen en bondgenoten in Zuid-Vietnam te omzeilen. Amerika probeerde deze aanvoerlijnen uit te schakelen met grootschalige bombardementen, een strategie die zonder medeweten van het Amerikaanse Congres werd uitgevoerd.
Tijdens deze ‘Geheime Oorlog’ (1964–1973) werd Laos gemiddeld elke acht minuten gebombardeerd met clusterbommen – bommen die kleine submunitie bevatten. Men schat dat er meer bommen op Laos zijn losgelaten dan alle bommen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt. De strategie mislukte grotendeels, want de Ho-Chi-Minhtrail was nooit langer dan vijf dagen buiten gebruik. Toch zitten de gevolgen bijna 50 jaar na het einde van de oorlog nog steeds in het land. Vooral in het oosten en zuiden, langs de grens met Vietnam, worden dagelijks bommen opgeruimd.
In het UXO-centrum leert u ook over de impact op onschuldige slachtoffers en ziet u hoe Laotianen het metaal van bommen op creatieve wijze recyclen voor nieuwe toepassingen. De toegang tot het centrum is gratis; een gulle donatie wordt gewaardeerd.
Tijdens deze ‘Geheime Oorlog’ (1964–1973) werd Laos gemiddeld elke acht minuten gebombardeerd met clusterbommen – bommen die kleine submunitie bevatten. Men schat dat er meer bommen op Laos zijn losgelaten dan alle bommen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt. De strategie mislukte grotendeels, want de Ho-Chi-Minhtrail was nooit langer dan vijf dagen buiten gebruik. Toch zitten de gevolgen bijna 50 jaar na het einde van de oorlog nog steeds in het land. Vooral in het oosten en zuiden, langs de grens met Vietnam, worden dagelijks bommen opgeruimd.
In het UXO-centrum leert u ook over de impact op onschuldige slachtoffers en ziet u hoe Laotianen het metaal van bommen op creatieve wijze recyclen voor nieuwe toepassingen. De toegang tot het centrum is gratis; een gulle donatie wordt gewaardeerd.
Kuang Si watervallen
Voor een verkoelend uitstapje buiten de stad gaat u naar de Kuang Si-watervallen, zo’n 30 kilometer ten zuidwesten van Luang Prabang. Watervallen in meervoud, want het zijn meerdere kleine watervallen die trapsgewijs naar beneden stromen. Neem uw badkleding mee, en idealiter goede slippers – of nog beter: waterschoenen. Daarmee loopt u gemakkelijk over de kalkstenen terrassen waar het water uiteindelijk uitmondt in turquoise gekleurde poeltjes. Op warme dagen is het heerlijk zwemmen. Bij de watervallen ligt een openbaar park met picknicktafels. Houd er wel rekening mee dat u hier zeker niet de enige bent: de Kuang Si-watervallen zijn een populaire plek en kunnen erg druk worden.
Vlak bij de ingang vindt u ook het Tat Kuang Si Bear Rescue Centre, een opvangcentrum voor Aziatische zwarte beren die gered zijn uit de illegale handel. Een stukje verder ligt het Kuang Si Butterfly Park, waar u tussen talloze kleurrijke vlinders wandelt in een prachtige tuin, met ook aandacht voor educatie en natuurbehoud. Een bezoek aan de watervallen laat zich uitstekend combineren met deze plekken.
Vlak bij de ingang vindt u ook het Tat Kuang Si Bear Rescue Centre, een opvangcentrum voor Aziatische zwarte beren die gered zijn uit de illegale handel. Een stukje verder ligt het Kuang Si Butterfly Park, waar u tussen talloze kleurrijke vlinders wandelt in een prachtige tuin, met ook aandacht voor educatie en natuurbehoud. Een bezoek aan de watervallen laat zich uitstekend combineren met deze plekken.
Pak Ou grotten
Bezoek de Pak Ou grotten voor het mooiste uitzicht op de Mekong rivier en het omringende berglandschap. Daar waar de Ou rivier de Mekong in stroomt, liggen de Pak Ou (spreek uit: pak oe) grotten iets ten noorden van Luang Prabang. Het zijn eigenlijk 2 grotten: een hoger gelegen grot, 50 meter hoog in de rotswand en een lager gelegen grot. Vele pelgrims hebben in de loop der tijd boeddhabeelden achtergelaten in deze heilige grotten, om te bidden voor een voorspoedige reis of een behouden thuiskomst. De lager gelegen grot is de mooiste: in de kalkstenen rots staan ontelbaar veel beelden opgesteld tegen de wanden van de open grot. Het zicht op de beelden tegen de achtergrond van de rivier en bergen is schitterend. Het beste neemt u hier de boot naar toe of u huurt een tuktuk en laat u 20 kilometer rijden vanuit de stad. Op een huurfiets of scooter kan natuurlijk ook.
Hogesnelheidstrein
Sinds 2022 rijdt de Chinese hogesnelheidstrein van China naar Vientiane dwars door Laos van noord naar zuid. De spoorlijn is gefinancierd, gebouwd en wordt gerund door het Chinese staatsspoorwegbedrijf. Spiksplinternieuwe treinstations zijn verrezen in een land dat nog amper modern railvervoer en goede snelwegen kent. De hogesnelheidstrein is onderdeel van de Belt & Road Initiative van de Chinese overheid om een zogenaamd nieuw Zijderoute te ontwikkelen door wereldwijd, maar vooral in Azië en Afrika, te investeren in nieuwe infrastructuur.
Op een kwartier rijden ten zuiden van Luang Prabang staat het naar Chinees model gebouwde treinstation. De trein maakt stops in onder meer Muang Xay (Noord-Laos), Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane. De trein rijdt met een snelheid van circa 160 kilometer per uur. Reistijden tussen de hoofdstad Vientiane en Luang Prabang zijn door deze supersnelle trein aanzienlijk verkort tot circa 2 tot 2,5 uur (afhankelijk van stops onderweg). De trein is in Laos zelf erg populair gebleken bij de Laotianen die het kunnen betalen. De hogesnelheidstrein is immers een stuk sneller en comfortabeler dan de openbare bus over de matig tot slechte wegen in Laos. De hogesnelheidstrein heeft er ook voor gezorgd dat veel Chinese toeristen de weg weten te vinden naar Laos. Reizigers kunnen nu vanuit Laos de hogesnelheidstrein nemen naar Kunming in de provincie Yunnan in China en omgekeerd.
Niet alleen passagiers, ook het vervoer van goederen vanuit China naar Laos over deze spoorlijn maakt een enorme groei door.
De hoofdstad Vientiane is voorlopig het eindstation van deze hogesnelheidslijn. Concrete plannen voor verlenging van de spoorlijn naar Nong Khai (grensstad Thailand) en verder naar de Thaise hoofdstad Bangkok liggen al klaar. Wanneer deze uitbreiding gaat plaatsvinden, is nu nog niet duidelijk.
China bouwt niet alleen hogesnelheidsspoorlijnen, het financiert ook de aanleg van snelwegen in Laos. Een nieuwe snelweg in China tot aan de grens Yunnan/Laos heeft gezorgd voor een toeloop van Chinese bezoekers die per auto komen. Houdt u er rekening mee dat u tijdens Chinese feestdagen (Chinees Nieuwjaar, 1 mei en 1 oktober) Luang Prabang beter kunt mijden wegens drukte en volle accommodaties.
Op een kwartier rijden ten zuiden van Luang Prabang staat het naar Chinees model gebouwde treinstation. De trein maakt stops in onder meer Muang Xay (Noord-Laos), Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane. De trein rijdt met een snelheid van circa 160 kilometer per uur. Reistijden tussen de hoofdstad Vientiane en Luang Prabang zijn door deze supersnelle trein aanzienlijk verkort tot circa 2 tot 2,5 uur (afhankelijk van stops onderweg). De trein is in Laos zelf erg populair gebleken bij de Laotianen die het kunnen betalen. De hogesnelheidstrein is immers een stuk sneller en comfortabeler dan de openbare bus over de matig tot slechte wegen in Laos. De hogesnelheidstrein heeft er ook voor gezorgd dat veel Chinese toeristen de weg weten te vinden naar Laos. Reizigers kunnen nu vanuit Laos de hogesnelheidstrein nemen naar Kunming in de provincie Yunnan in China en omgekeerd.
Niet alleen passagiers, ook het vervoer van goederen vanuit China naar Laos over deze spoorlijn maakt een enorme groei door.
De hoofdstad Vientiane is voorlopig het eindstation van deze hogesnelheidslijn. Concrete plannen voor verlenging van de spoorlijn naar Nong Khai (grensstad Thailand) en verder naar de Thaise hoofdstad Bangkok liggen al klaar. Wanneer deze uitbreiding gaat plaatsvinden, is nu nog niet duidelijk.
China bouwt niet alleen hogesnelheidsspoorlijnen, het financiert ook de aanleg van snelwegen in Laos. Een nieuwe snelweg in China tot aan de grens Yunnan/Laos heeft gezorgd voor een toeloop van Chinese bezoekers die per auto komen. Houdt u er rekening mee dat u tijdens Chinese feestdagen (Chinees Nieuwjaar, 1 mei en 1 oktober) Luang Prabang beter kunt mijden wegens drukte en volle accommodaties.

Pak Beng
Pak Beng is een klein rivierstadje in Noord-Laos, ongeveer halverwege de route tussen Luang Prabang en de grensstad Huay Xai. Reist u over de Mekong tussen Thailand en Luang Prabang – in welke richting dan ook – dan maakt u vrijwel zeker een tussenstop in Pak Beng. Het stadje leeft grotendeels van dit transitverkeer. Er is niet veel te doen in deze nederzetting, die ligt aan de steile oevers van de Mekong. De meeste bezoekers overnachten één nacht in een van de vele pensions langs de enige straat van het stadje.
De bootreis stroomafwaarts naar Luang Prabang duurt ongeveer acht uur met een langzame boot, of drie uur met een speedboot. Stroomopwaarts naar Huay Xai, aan de grens met Thailand, bent u circa negen uur onderweg met de langzame boot, of eveneens drie uur met de speedboot.
De bootreis stroomafwaarts naar Luang Prabang duurt ongeveer acht uur met een langzame boot, of drie uur met een speedboot. Stroomopwaarts naar Huay Xai, aan de grens met Thailand, bent u circa negen uur onderweg met de langzame boot, of eveneens drie uur met de speedboot.

Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Pakse
Pakse is de toegangspoort tot Zuid-Laos. Het is de hoofdstad van de meest zuidelijke provincie Champasak. Grote kans dat u op weg naar of van Cambodja deze stad passeert. De meeste bezoekers blijven er niet lang. Pakse is een wat slaperige stad gelegen aan de Mekong en de Don rivieren. Bent u op doorreis en heeft u de tijd, neem dan zeker een kijkje in het Champasak historische museum, waar u archeologische vondsten zoals een Boeddhahoofd uit de 7e eeuw en bronzen trommels ziet. Daarnaast zijn er textiel, juwelen en muziekinstrumenten te zien.
Wie meer tijd heeft, die bezoekt het verder zuidelijk gelegen stadje Champasak met (na de Angkor Wat) de bekendste Khmer tempel Wat Phu op een heuveltop.
Wie meer tijd heeft, die bezoekt het verder zuidelijk gelegen stadje Champasak met (na de Angkor Wat) de bekendste Khmer tempel Wat Phu op een heuveltop.

Savannakhet
Savannakhet is de 3e stad van Laos na Vientiane en Luang Prabang. Het dankt zijn welvaart aan de gunstige ligging op de weg tussen Vientiane en de zuidelijke stad Pakse, en tussen Thailand en Vietnam. Deze 2 buurlanden van Laos zijn met elkaar verbonden door een 240 kilometer lange, ooit door de Fransen aangelegde weg dwars door Laos. Savannakhet was onder het Franse bestuur al een druk handelscentrum. De stad is vernoemd naar de savanne die haar omringt. ‘Khet’ betekent ‘provincie’ in het Lao. De stad aan de Mekong rivier vormt de toegangspoort tot het zuiden. Het omliggende gebied dat de provincie Savannakhet vormt, van de Mekong tot het Annamite gebergte, is het dichtst bevolkte deel van het land. Grote kans dat u op weg naar het zuiden van Laos een bezoek brengt aan deze stad.
Rondom het centrale plein in de stad staan een aantal koloniale Franse villa’s en winkelwoningen van etnische Vietnamezen die hier al generaties lang wonen. Het stratenplan is door de Fransen opgezet en langs de boomrijke boulevards staan naast traditionele Lao huizen voormalige Franse overheidsgebouwen. Ga wandelen in het centrum of huur een fiets. Ten zuiden van het postkantoor treft u een mooie ietwat vervallen buurt.
De oude stad telt ook verscheidene fraaie tempels, zoals de That Ing Hang stupa, een belangrijk nationaal religieus monument. Deze stupa trekt jaarlijks vele pelgrims. ‘s Avonds komt het centrale plein tot leven met een markt vol eetkraampjes.
Rondom het centrale plein in de stad staan een aantal koloniale Franse villa’s en winkelwoningen van etnische Vietnamezen die hier al generaties lang wonen. Het stratenplan is door de Fransen opgezet en langs de boomrijke boulevards staan naast traditionele Lao huizen voormalige Franse overheidsgebouwen. Ga wandelen in het centrum of huur een fiets. Ten zuiden van het postkantoor treft u een mooie ietwat vervallen buurt.
De oude stad telt ook verscheidene fraaie tempels, zoals de That Ing Hang stupa, een belangrijk nationaal religieus monument. Deze stupa trekt jaarlijks vele pelgrims. ‘s Avonds komt het centrale plein tot leven met een markt vol eetkraampjes.

Udomxai
Udomxai (Oudomxay) is een boomtown in het hoge noorden van Laos, op weg naar de grens met China. Het stadje is de ideale uitvalsbasis voor excursies en trekkingen in de bergachtige omgeving. In de directe omgeving kunt u authentieke minderhedendorpen bezoeken, natuurschoon bewonderen, watervallen zien en grotten bezoeken in een bosrijke en bergachtige setting. De komst van de Chinese hogesnelheidstrein in Udomxai in 2022 en de aanleg van een snelweg in China naar de Laotiaanse grens heeft voor een enorme economische impuls gezorgd. Handel met China domineerde altijd al het stadje. Chinezen uit de naburige provincie Yunnan hebben hun import en exportbedrijfjes in Udomxai gevestigd. Er zijn ook veel nieuwe hotels geopend die zich richten op de Chinese markt en in handen zijn van Chinezen. Het contrast tussen boomtown Udomxai met zijn hogesnelheidstrein en de leefwijze van de bergvolkeren in de authentieke dorpen in de directe omgeving, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, kan niet groter zijn.

Vang Vieng
Nog geen 25 jaar geleden was Vang Vieng een onbekend, rustig plattelandsdorpje aan de Nam Song-rivier. Omringd door een idyllisch landschap van karstbergen en rotsformaties doet het denken aan bekende plekken als Guilin in China, Halong Bay in Vietnam en Krabi in Thailand.
Het verhaal van Vang Vieng’s populariteit is een klassieker die voor veel mooie bestemmingen wereldwijd geldt. De plek werd ontdekt door avontuurlijke backpackers, waarna al snel de feestgangers uit de partyscene van Koh Phangan in Thailand volgden. Goedkope pensions, restaurants, bars en discotheken schoten als paddenstoelen uit de grond. De lokale autoriteiten knepen vaak een oogje dicht, omdat er veel geld te verdienen viel. Begin deze eeuw werd Vang Vieng zo dé nieuwe partybestemming.
Natuurlijk kwamen er ook reizigers voor het natuurschoon en de vele actieve sporten die in de omgeving worden aangeboden, zoals kajakken, tubing (op een autoband de rivier af), grotexpedities, rotsklimmen, mountainbiken en motorrijden. Toch overheersten drank, luide muziek en drugs jarenlang het straatbeeld. In 2012 grepen de autoriteiten hardhandig in om de overlast van dit toerisme te beteugelen. Sindsdien is de rust teruggekeerd en heeft Vang Vieng zich opnieuw uitgevonden. Een nieuwe groep toeristen heeft de weg teruggevonden. Ook wie niet per se actief wil sporten, komt hier aan zijn trekken. Het centrum biedt nog steeds veel (westerse) restaurants en bars, naast nieuwe initiatieven en kleinschalige, betere hotels.
Bovendien is Vang Vieng nu beter bereikbaar. Dankzij een nieuwe tolweg, gebouwd door de Chinezen, is de rit vanaf Vientiane verkort tot 1,5 uur (voorheen 4 uur). De door China aangelegde hogesnelheidstrein verbindt Luang Prabang met Vang Vieng in eveneens 1,5 uur. De trein rijdt ook van Vang Vieng naar Vientiane, maar de bus- of autorit over de snelweg is meestal sneller.
Het verhaal van Vang Vieng’s populariteit is een klassieker die voor veel mooie bestemmingen wereldwijd geldt. De plek werd ontdekt door avontuurlijke backpackers, waarna al snel de feestgangers uit de partyscene van Koh Phangan in Thailand volgden. Goedkope pensions, restaurants, bars en discotheken schoten als paddenstoelen uit de grond. De lokale autoriteiten knepen vaak een oogje dicht, omdat er veel geld te verdienen viel. Begin deze eeuw werd Vang Vieng zo dé nieuwe partybestemming.
Natuurlijk kwamen er ook reizigers voor het natuurschoon en de vele actieve sporten die in de omgeving worden aangeboden, zoals kajakken, tubing (op een autoband de rivier af), grotexpedities, rotsklimmen, mountainbiken en motorrijden. Toch overheersten drank, luide muziek en drugs jarenlang het straatbeeld. In 2012 grepen de autoriteiten hardhandig in om de overlast van dit toerisme te beteugelen. Sindsdien is de rust teruggekeerd en heeft Vang Vieng zich opnieuw uitgevonden. Een nieuwe groep toeristen heeft de weg teruggevonden. Ook wie niet per se actief wil sporten, komt hier aan zijn trekken. Het centrum biedt nog steeds veel (westerse) restaurants en bars, naast nieuwe initiatieven en kleinschalige, betere hotels.
Bovendien is Vang Vieng nu beter bereikbaar. Dankzij een nieuwe tolweg, gebouwd door de Chinezen, is de rit vanaf Vientiane verkort tot 1,5 uur (voorheen 4 uur). De door China aangelegde hogesnelheidstrein verbindt Luang Prabang met Vang Vieng in eveneens 1,5 uur. De trein rijdt ook van Vang Vieng naar Vientiane, maar de bus- of autorit over de snelweg is meestal sneller.

Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Vieng Xai grotten
Op de grens van Laos en Vietnam in een idyllisch landschap van rijstvelden en plantages ligt verscholen tussen de karstbergen het stadje Vieng Xai. Het heeft als bijnaam de ‘Stad van de Overwinning’. Vieng Xai speelde een cruciale rol in één van de belangrijkste momenten uit de moderne geschiedenis van Laos: de overwinning van de Pathet Lao, de communistische guerrillabeweging.
Het onschuldige landschap vormt een schril contrast met wat hier is gebeurd in de jaren ‘70 van de vorige eeuw. In het geheim voerde de Amerikaanse luchtmacht bombardementen uit op Laos (1964 – 1974). Amerika wilde de aanvoerlijnen van de Vietnamese communistische guerrilla, de Vietcong, uitschakelen tijdens de Vietnamoorlog. Die aanvoerlijnen liepen door Laos. Laos kreeg ladingen clusterbommen (een bom waarin kleine bommen zitten) over zich heen. Gemiddeld elke 8 minuten vielen er bommen op het land en dan met name in deze grensregio. Men schat dat er meer bommen op Laos losgelaten zijn dan de totale hoeveelheid gebruikte bommen door betrokken landen in de Tweede Wereldoorlog.
De Pathet Lao had in Vieng Xai zijn hoofdkwartier. Er scholen bijna 10 jaar lang 25.000 mensen in een ondergronds netwerk van grotten. Maandenlang zaten hun strijders in de grotten, zonder daglicht. Meer dan 400 grotten boden plek aan vergaderruimtes, kantoren, winkels, zelfs een drukkerij, school, ziekenhuis, en een theater. De locatie van het hoofdkwartier vlak bij de grens met Vietnam was een strategische keuze. De regering van het communistische Noord-Vietnam financierde destijds de Pathet Lao om zodoende de aanvoerlijnen door Laos en Cambodja naar Zuid- Vietnam veilig te stellen. Bent u eerder in Vietnam geweest, dan zult u bij Vieng Xai direct denken aan de Cu Chi Tunnels bij Ho Chi Minh stad.
Breng een bezoek aan deze grotten en kies voor een audioguide tour of een lokale gids die u meer uitleg geeft over de verschillende grotten van deze historische revolutionaire basis. Vergeet u niet de werkkamer van verzetsstrijder Kaysone Phomivihane te bekijken op 140 meter diepte. Hij was een van belangrijkste leden van de Pathet Lao en werd later president van Laos.
Het onschuldige landschap vormt een schril contrast met wat hier is gebeurd in de jaren ‘70 van de vorige eeuw. In het geheim voerde de Amerikaanse luchtmacht bombardementen uit op Laos (1964 – 1974). Amerika wilde de aanvoerlijnen van de Vietnamese communistische guerrilla, de Vietcong, uitschakelen tijdens de Vietnamoorlog. Die aanvoerlijnen liepen door Laos. Laos kreeg ladingen clusterbommen (een bom waarin kleine bommen zitten) over zich heen. Gemiddeld elke 8 minuten vielen er bommen op het land en dan met name in deze grensregio. Men schat dat er meer bommen op Laos losgelaten zijn dan de totale hoeveelheid gebruikte bommen door betrokken landen in de Tweede Wereldoorlog.
De Pathet Lao had in Vieng Xai zijn hoofdkwartier. Er scholen bijna 10 jaar lang 25.000 mensen in een ondergronds netwerk van grotten. Maandenlang zaten hun strijders in de grotten, zonder daglicht. Meer dan 400 grotten boden plek aan vergaderruimtes, kantoren, winkels, zelfs een drukkerij, school, ziekenhuis, en een theater. De locatie van het hoofdkwartier vlak bij de grens met Vietnam was een strategische keuze. De regering van het communistische Noord-Vietnam financierde destijds de Pathet Lao om zodoende de aanvoerlijnen door Laos en Cambodja naar Zuid- Vietnam veilig te stellen. Bent u eerder in Vietnam geweest, dan zult u bij Vieng Xai direct denken aan de Cu Chi Tunnels bij Ho Chi Minh stad.
Breng een bezoek aan deze grotten en kies voor een audioguide tour of een lokale gids die u meer uitleg geeft over de verschillende grotten van deze historische revolutionaire basis. Vergeet u niet de werkkamer van verzetsstrijder Kaysone Phomivihane te bekijken op 140 meter diepte. Hij was een van belangrijkste leden van de Pathet Lao en werd later president van Laos.

Vientiane
De hoofdstad van Laos voelt als een groot dorp. Vientiane ligt fraai aan de imposante Mekong-rivier en telt ongeveer 400.000 inwoners. Daarmee is het de kleinste hoofdstad van Zuidoost-Azië. In vergelijking met andere hectische Aziatische metropolen zoals Bangkok en Jakarta is Vientiane een slaperig stadje. Het compacte centrum is goed te voet te verkennen. Omdat Laos zich pas sinds de jaren '90 heeft opengesteld voor toerisme, voelt Vientiane anders aan dan andere Aziatische hoofdsteden. Er hangt een gemoedelijke, dorpse sfeer in de straten van de grootste stad van het land.
Veel tempels en kloosters stammen uit recentere tijden. Ouder erfgoed is grotendeels verloren gegaan: begin 19e eeuw werd de stad grotendeels verwoest door Thaise legers, waarna Vientiane lange tijd een spookstad was. Pas tijdens de Franse koloniale overheersing werd de stad opnieuw opgebouwd, tot centrum van bestuur en handel – een functie die ze tot op de dag van vandaag vervult.
In het centrum vindt u een Franse wijk met koloniale villa’s. De omliggende buurten bestaan uit een mix van woonwijken, overheidsgebouwen, ambassades en kantoren van internationale hulporganisaties. In 2022 opende, met Chinees geld, de eerste shoppingmall met airconditioning. Maar verwacht in Vientiane geen luxe winkelcentra, snelwegen of metrolijnen. Juist dát is de charme van de stad. Geniet van de ontspannen sfeer. Wandel over de rivierkade, bezoek de avondmarkten en meng u tussen het jonge, flanerende publiek dat hier komt eten en winkelen bij de vele kraampjes.
Veel tempels en kloosters stammen uit recentere tijden. Ouder erfgoed is grotendeels verloren gegaan: begin 19e eeuw werd de stad grotendeels verwoest door Thaise legers, waarna Vientiane lange tijd een spookstad was. Pas tijdens de Franse koloniale overheersing werd de stad opnieuw opgebouwd, tot centrum van bestuur en handel – een functie die ze tot op de dag van vandaag vervult.
In het centrum vindt u een Franse wijk met koloniale villa’s. De omliggende buurten bestaan uit een mix van woonwijken, overheidsgebouwen, ambassades en kantoren van internationale hulporganisaties. In 2022 opende, met Chinees geld, de eerste shoppingmall met airconditioning. Maar verwacht in Vientiane geen luxe winkelcentra, snelwegen of metrolijnen. Juist dát is de charme van de stad. Geniet van de ontspannen sfeer. Wandel over de rivierkade, bezoek de avondmarkten en meng u tussen het jonge, flanerende publiek dat hier komt eten en winkelen bij de vele kraampjes.
Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen:
Wat Si Saket tempel
Ga de mooiste tempel van de stad bekijken: de Wat Si Saket. De tempel is gebouwd ergens tussen 1819 en 1824. Oudere historische tempels hebben helaas het binnenvallende Thaise legers niet overleefd. De tempel ligt in een tuin die grenst aan het presidentieel paleis (niet toegankelijk). Met de opbrengsten van de kaartverkoop kan hopelijk in de nabije toekomst een hoognodige restauratie bekostigd worden.
Wat Phra Keo tempel
Op loopafstand van de Wat Si Saket tempel ligt de Wat Phra Keo tempel. Wat Phra Keo staat ook bekend als de Tempel van de Emerald Boeddha. Een naam die aan een pijnlijke gebeurtenis herinnert: ooit stond hier een groen jaden Boeddhabeeld, gestolen uit Thailand. In 1778 stalen Thaise soldaten het opnieuw, of beter gezegd, ze namen het terug. Het beeld staat nu in een tempel in Bangkok. Wat Phra Keo was ooit deel van het Koninklijk Paleis, dat grotendeels is verwoest door het Thaise leger in 1828. De tempel dient nu als museum voor religieuze kunst, en staat vol met duizenden Boeddhabeelden. Neem de tijd om de wonderschone beelden te bekijken en kom tot rust in de schaduwrijke tuin.
Patuxai monument
De Patuxai is gebouwd als overwinningspoort en wordt ook wel vergeleken met de Arc de Triomphe in Parijs. Je kunt hem niet missen, hij staat aan een druk verkeersplein aan de lange boulevard Thanon Lan Xang. Langs deze langste boulevard van de stad liggen veel overheidsgebouwen, banken en scholen. De poort is opgericht in de jaren ‘60 ter ere van alle gevallen Laotianen voor de revolutie. De Patuxai is een makkelijk oriëntatiepunt in de stad. Beklim de toren naar de bovenste verdieping en geniet van het geweldig uitzicht over de stad. Aan de overkant van de Mekong rivier ziet u Thailand liggen.
Pha Tat Luang tempel
De Pha Tat Luang is meer dan alleen een tempel, het is het nationale monument van Laos. De bekendste tempel met de grote gouden stupa van 45 meter hoog is van verre al te zien. Deze stupa staat symbool voor de onafhankelijkheid van Laos en vreemd genoeg, voor het boeddhisme in de communistische volksrepubliek. De stupa wordt omheind door een hoge muur van bijna 100 meter in het vierkant. De met goudblad bedekte stupa loopt uit in een lotusknop. Bewonder ook de liggende Boeddha nabij de stupa. Het kan hier druk zijn tijdens het weekend en gedurende de tempelfeesten begin november. De megagrote parkeerplaats rondom de Pha Tat Luang staat dan vol.
Talat Sao markt
Ga shoppen in de Talat Sao markt. Dit grote, van buiten ietwat ongezellige ogende betonnen gebouw huisvest voor ieder wat wils. Laotianen doen er hun boodschappen en u koopt hier souvenirs en juwelen. Het is vol met verkopers van zilver en goud, handwerken, kleding, stoffen, (nieuw) antiek en veel goedkope producten uit naburig China. Er is natuurlijk ook eten te vinden.
Avondmarkten
Langs de Mekong rivier aan de kade is elke avond een gezellige avondmarkt. Het is een mengeling van kledingkraampjes, eetstalletjes en een kermis. De avondmarkt trekt vooral een jonger publiek dat afkomt op de (nep)merkkleding, schoenen en handtassen. Deze nepartikelen zijn veelal afkomstig uit het naburige China. Op loopafstand in Thanon Hengboun, vlak bij de Lao National Culture Hall, is een drukke avond eetmarkt te vinden.
Xieng Khuan boeddhabeelden
Xieng Khuan betekent ‘Stad van de Geesten’ en is een boeddhabeeldenpark iets buiten Vientiane. Het is geen tempelcomplex, maar een beeldenpark opgezet in 1958 door een priester. Wandel door dit park met zijn meer dan 200 hindoeïstische en boeddhistische beelden. Het is geen religieus maar eerder een beeldenpark ter vermaak. Hier maak je ongegeneerd selfies met alle beelden, iets wat je in een tempel zeker niet mag doen. Het park ligt pal aan de grens met Thailand.
UXO informatiecentrum
Zowel in Luang Prabang als in Vientiane vindt u dit informatiecentrum. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld en bijna niemand die dit weet. De afkorting UXO staat voor Unexploded Ordnance; bommen die niet ontploft zijn. Laos ligt er helaas nog altijd vol mee. In dit informatiecentrum leert u meer over de geheime bombardementen met Amerikaanse bommen op Laos tijdens de Vietnamoorlog. In die oorlog legde het communistische Noord-Vietnam bevoorradingsroutes aan naar Zuid-Vietnam om de communistische verzetsstrijders van de Vietcong en de eigen troepen te steunen. Die bevoorradingsroute de zogenaamde Ho-Chi-Minh trail werd aangelegd in het Oosten en Zuiden van Laos en in Cambodja om de Amerikaanse troepen en hun bondgenoten in Zuid-Vietnam te omzeilen. Amerika wilde die aanvoerlijnen door grootschalige bombardementen uitschakelen. Een strategie die in het geheim werd uitgevoerd, zonder medeweten van het Amerikaanse congres. In deze “Geheime Oorlog” (1964 – 1973) werd het land gemiddeld elke 8 minuten gebombardeerd met clusterbommen (een bom waarin kleine bommen zitten). Men schat dat er meer bommen op Laos losgelaten zijn dan de totale hoeveelheid gebruikte bommen door betrokken landen in de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse strategie mislukte grotendeels want de Ho-Chi-Minh trail was nooit langer dan 5 dagen buiten gebruik. Nu, bijna 50 jaar na het einde van de Vietnamoorlog zit Laos nog steeds met de gevolgen. Vooral in het oosten en zuiden van het land langs de grens met Vietnam worden tot op de dag van vandaag dagelijks bommen opgeruimd. In het UXO-centrum leert u meer over de gevolgen voor onschuldige slachtoffers. En ziet u bijvoorbeeld ook hoe creatief de Laotianen het metaal van de bommen weten te recyclen voor nieuwe doeleinden. De toegang tot dit centrum is gratis, een gulle donatie is gewenst.
Hogesnelheidstrein
Sinds 2022 rijdt er een Chinese hogesnelheidstrein dwars door Laos, van noord naar zuid, van China naar Vientiane. De spoorlijn is gefinancierd en gebouwd door het Chinese staatsspoorwegbedrijf. Spiksplinternieuwe treinstations zijn verrezen in een land dat tot voor kort nauwelijks modern railvervoer of goede snelwegen kende.
Iets buiten de hoofdstad Vientiane ligt het nieuwe station van deze hogesnelheidslijn. De trein maakt stops in onder meer Muang Xay (Noord-Laos), Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane zelf. Met een snelheid van circa 160 kilometer per uur zijn de reistijden tussen Vientiane en Luang Prabang flink verkort tot ongeveer 2 tot 2,5 uur, afhankelijk van het aantal stops onderweg.
De hogesnelheidstrein is in Laos zeer populair onder de Laotianen die het kunnen betalen, omdat het aanzienlijk sneller en comfortabeler is dan de openbare bus, die over vaak matige tot slechte wegen rijdt. Bovendien heeft de trein ervoor gezorgd dat veel Chinese toeristen Laos weten te vinden. Reizigers kunnen via deze spoorlijn ook doorreizen naar Kunming in de Chinese provincie Yunnan en vice versa. (In maart 2023 opende China zijn grenzen weer voor buitenlandse bezoekers na de coronapandemie.)
Niet alleen passagiers, maar ook het goederenvervoer van China naar Laos over deze spoorlijn groeit sterk. Vientiane is voorlopig het eindstation van de hogesnelheidslijn, maar er liggen concrete plannen om de spoorlijn te verlengen naar Nong Khai (grensstad met Thailand) en verder naar Bangkok. Wanneer deze uitbreiding zal plaatsvinden, is nog niet bekend.
China financiert niet alleen hogesnelheidsspoorlijnen, maar ook de aanleg van snelwegen in Laos. Een nieuwe snelweg van China tot aan de grens met Yunnan/Laos heeft het autoverkeer en daarmee het aantal Chinese bezoekers per auto flink doen toenemen. Houd er rekening mee dat Vientiane tijdens Chinese feestdagen (zoals Chinees Nieuwjaar, 1 mei en 1 oktober) erg druk kan zijn en accommodaties snel volgeboekt raken.
Iets buiten de hoofdstad Vientiane ligt het nieuwe station van deze hogesnelheidslijn. De trein maakt stops in onder meer Muang Xay (Noord-Laos), Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane zelf. Met een snelheid van circa 160 kilometer per uur zijn de reistijden tussen Vientiane en Luang Prabang flink verkort tot ongeveer 2 tot 2,5 uur, afhankelijk van het aantal stops onderweg.
De hogesnelheidstrein is in Laos zeer populair onder de Laotianen die het kunnen betalen, omdat het aanzienlijk sneller en comfortabeler is dan de openbare bus, die over vaak matige tot slechte wegen rijdt. Bovendien heeft de trein ervoor gezorgd dat veel Chinese toeristen Laos weten te vinden. Reizigers kunnen via deze spoorlijn ook doorreizen naar Kunming in de Chinese provincie Yunnan en vice versa. (In maart 2023 opende China zijn grenzen weer voor buitenlandse bezoekers na de coronapandemie.)
Niet alleen passagiers, maar ook het goederenvervoer van China naar Laos over deze spoorlijn groeit sterk. Vientiane is voorlopig het eindstation van de hogesnelheidslijn, maar er liggen concrete plannen om de spoorlijn te verlengen naar Nong Khai (grensstad met Thailand) en verder naar Bangkok. Wanneer deze uitbreiding zal plaatsvinden, is nog niet bekend.
China financiert niet alleen hogesnelheidsspoorlijnen, maar ook de aanleg van snelwegen in Laos. Een nieuwe snelweg van China tot aan de grens met Yunnan/Laos heeft het autoverkeer en daarmee het aantal Chinese bezoekers per auto flink doen toenemen. Houd er rekening mee dat Vientiane tijdens Chinese feestdagen (zoals Chinees Nieuwjaar, 1 mei en 1 oktober) erg druk kan zijn en accommodaties snel volgeboekt raken.
Grensovergang
De hoofdstad Vientiane ligt aan de Mekong-rivier, met Thailand pal aan de overkant. In de stad zelf zijn geen bruggen naar de overkant. Het is ongeveer 20 kilometer rijden naar de grensovergang bij de Thaise stad Nong Khai. De Vriendschapsbrug, die dateert uit 1994, verbindt Laos met Nong Khai.
Voordat u de brug oversteekt, passeert u de douane van zowel Laos als Thailand voor paspoort- en bagagecontroles. Er zijn directe bus- en treinverbindingen tussen Vientiane en Nong Khai, en verder naar Bangkok, Udon Thani en Khon Kaen in Thailand.
In de toekomst zal de Chinese hogesnelheidstrein van Vientiane worden doorgetrokken naar Nong Khai en verder naar Bangkok. Financiering en een tijdsplan hiervoor zijn echter nog niet bekendgemaakt.
Voordat u de brug oversteekt, passeert u de douane van zowel Laos als Thailand voor paspoort- en bagagecontroles. Er zijn directe bus- en treinverbindingen tussen Vientiane en Nong Khai, en verder naar Bangkok, Udon Thani en Khon Kaen in Thailand.
In de toekomst zal de Chinese hogesnelheidstrein van Vientiane worden doorgetrokken naar Nong Khai en verder naar Bangkok. Financiering en een tijdsplan hiervoor zijn echter nog niet bekendgemaakt.

Vlakte der Kruiken
Wie heeft die honderden kruiken daar neergelegd? Dat is een vraag die elke bezoeker aan deze hoogvlakte bij Phonsavan bezighoudt. De geheimzinnige Vlakte der Kruiken in het oosten van Laos is een indrukwekkende plek, bezaaid met honderden stenen kruiken. De naam is niet helemaal correct: het is eerder een vallei dan een vlakte. Er zijn meer dan 400 kruiken waarvan sommige wel 2 meter hoog zijn. De grootste kruik weegt ruim 6 ton. Waar de kruiken ooit voor dienden, blijft een raadsel. Er bestaan verschillende theorieën over, maar geen ervan is ooit bewezen. De kruiken zouden hebben gediend om rijstwijn in te brouwen tijdens een groots bevrijdingsfeest in de 6e eeuw. Een ander uitleg is dat de kruiken zijn gemaakt van zand, suikerriet en ossenhuid. Onjuist, volgens archeologen, die beweren dat de kruiken van massief steen zijn en dateren uit de periode 5e eeuw voor Christus tot de 2e eeuw na Christus.
Bewonder de kruiken voor wat ze zijn. Het mag een wonder heten dat ze na al die tijd zo goed bewaard zijn. Kleine kruiken zijn gestolen en verhandeld. De vlakte is in de jaren ‘70 gebombardeerd door de Amerikaanse luchtmacht met clusterbommen. Deze zijn inmiddels grotendeels geruimd. Neem onderweg naar de vlakte de tijd om een stop te maken in enkele bergstamdorpen. Hier wonen bergstammen zoals de Hmong Khmu en de Thai Dam. Maak kennis met de lokale bevolking en hun bontgekleurde met de hand gewoven doeken.
Bewonder de kruiken voor wat ze zijn. Het mag een wonder heten dat ze na al die tijd zo goed bewaard zijn. Kleine kruiken zijn gestolen en verhandeld. De vlakte is in de jaren ‘70 gebombardeerd door de Amerikaanse luchtmacht met clusterbommen. Deze zijn inmiddels grotendeels geruimd. Neem onderweg naar de vlakte de tijd om een stop te maken in enkele bergstamdorpen. Hier wonen bergstammen zoals de Hmong Khmu en de Thai Dam. Maak kennis met de lokale bevolking en hun bontgekleurde met de hand gewoven doeken.

Deze highlight komt voor bij de volgende rondreizen: